Friday 7 October 2016

Bab 1

KESEPADUAN DALAM KEPELBAGAIAN DI MALAYSIA


1. Nurul Ashikin

refleksi daripada video : apa yang saya pelajari daripada video yang ditunjukkan ialah jangan simpan dendam kepada orang yang pernah buat jahat kat kita.walau macam mana jahat pun individu tu kat kita, kalau individu tu sedang menghadapi kesukaran, bantulah dia. maka saya berazam untuk sentiasa membantu orang lain walaupun orang tu pernah menyakitkan hati saya.

refleksi bab : apa yang saya pelajari daripada bab ini ialah jika kita mempunyai sikap keterbukaan atau kekitaan terhadap masyarakat atau etnik lain, kita dapat menghasilkan hubungan yang positif. oleh itu, saya ingin menerapkan sikap tersebut dalam diri saya dan elak sikap prejudis atau prasangka buruk yang membawa kepada perpecahan dalam perhubungan sesama masyarakat.

________________________________________________________________________


2. Myra Ayob

Terdapat beberapa pengetahuan baharu yang telah saya peroleh.

Pertama adalah konsep masyarakat menurut perspektif Islam dan Barat. Di sini dapat saya nyatakan bahawa antara konsep tersebut tidak mempunyai banyak perbezaan. Hal ini demikian kerana kedua-dua konsep tersebut menekankan betapa pentingnya hubugan dan peranan sesama masyarakat tanpa dibataskan oleh agama dan bangsa.

Kedua adalah konsep budaya menurut perspektif Islam dan Barat. Perbezaan antara kedua-dua konsep ini juga tidaklah ketara. Hal ini demikian kerana kedua-dua konsep ini menyatakan bahawa budaya ini satu proses pengolahan yang menyempurnakan hidup manusia dengan meliputi ilmu pengetahuan dan kegiatan akal, hati dan tubuh yang bersatu dalam suatu perbuatan.

Dapat dirumuskan disini bahawa sebagai manusia hidup bermasyarakat khususnya di Malaysia yang berbilang kaum dan bangsa merupakan satu tuntutan. Hal ini demikian kerana setiap anggota masyarakat itu mempunyai tanggungjawab yang tersendiri sehinggakan membawa sumbangan kepada negara.

Nur Amira bt Md Ayob

________________________________________________________________________


3. Basira Kamal

Saya dapat mempelajari akan tentang beberapa alam yang manusia tempuhi iaitu alam roh, alam rahim, alam dunia dan juga alam barzakh. Alam roh adalah dimana perjanjian asali diadakan, manakala alam rahim adalah ketika waktu kita di dalam kandungan ibu. Seterusnya alam dunia adalah yang paling singkat sekali, dan alam barzakh adalah yang terakhir di mana amalan kita di dunia dihisab.


No comments:

Post a Comment