Friday 14 October 2016

Bab 2

1. Nurul Ashikin

apa yang saya pelajari daripada bab ini ialah masyarakat amat mengalu-alukan sesiapa sahaja yang datang ke tanah melayu sekiranya tiada paksaan. jika diperhatikan, sesiapapun tak suka nak terima sesuatu kalau terpaksa. jadi, saya akan cuba untuk tidak memaksa orang lain untuk menerima sesuatu yang mereka tak suka dan saya takkan memaksa diri saya untuk mencuba sesuatu yang memang saya sendiri tahu saya tak boleh buat.

________________________________________________________________________


2. Myra Ayob

Dapat saya rumuskan di sini bahawa kesan yang paling ketara dapat dilihat melalui sejarah pluraliti masyarakat di alam Melayu adalah masyarakat pluralistik pra merdeka. Malahan kesannya ada sehingga sekarang. Kemasukkan buruh Cina dan India pada zaman penjajahan Barat suatu ketika dahulu telah mengubah struktur polotik, ekonomi dan sosial pada masa kini. Contohnya, dari aspek ekonomi di mana majoritinya dipegang oleh masyarakat Cina. Hal ini demikian berbalik kepada zaman penjajahan British yang telah menjalankan dasar pecah dan perintah yang meletakkan masyarakat Cina di bandar-bandar untuk berniaga, masyarakat Melayu di kampung-kampung untuk bertani dan masyarakat India di ladang-ladang. Perkara ini juga memberi kesan terhadap aspek sosial yang mana segelintir masyarakat masih lagi mengamalkan hidup secara berpuak-puak.

________________________________________________________________________


3. Basira Kamal

Penjajah yang menjajah negara kita telahpun meninggalkan kesan kepada negara kita. Namun, terdapat pencanggahan antara dua pendapat yang menyatakan kesannya adalah kebanyakannya baik, manakala pihak lagi satu menyatakan kesannya lebih kepada buruk. Ada pihak yang mengatakan ianya baik kerana dengan penjahanlah pemodenan berlaku. Pihak yang menganggap ianya memberi kesan buruk pula berkata, penjajahan menyebabkan pertumbuhan kita disekat secara paksa dan budaya kita sendiri kian menghilang akibat penjajahan tersebut. Hal ini bergantung kepada perspektif setiap pihak. Bagi saya, saya lebih cenderung untuk berfikiran positif kerana apa yang sudah berlaku tidak boleh diubah, dan yang pentingnya ialah kita berjaya bangkit semula dan mempertahankan negara walaupun sudah dicemar sedikit sebanyak oleh penjajah.

No comments:

Post a Comment