Saturday 22 October 2016

Tugasan Minggu Ke-7

1. Apakah tugas dewan rakyat dan dewan negara?


DEWAN RAKYAT

Tugas utama Dewan Rakyat adalah untuk meluluskan undang-undang, menetukan belanjawan negara dan mengawasi perjalanan pentadbiran kerajaan.

Membincangkan usul rang undang-undang yang dikemukan oleh kementerian tertentu.

Membahaskan belanjwan negara dan member kata putus tentang jumlah peruntukan yang dapat diberikan kepada Kerajaan Negeri.

Meneliti semula rang undang-undang yang ingin dipinda mengikut keadaan semasa

Dewan Rakyat merupakan sebuah majlis bagi wakil-wakil rakyat untuk menyuarakan dan membela nasib rakyat di kawasan yang diwakili dan memberi tumpuan kepada perkara-perkara yang menjadi kepentingan umum.

Dewan Rakyat berperanan untuk menggubal undang-undang dan meluluskan rang undang-undang Malaysia.

Anggota-anggota dewan akan membahaskan rang undang-undang yang dicadangkan dan kemudiannya meluluskan sebelum disahkan oleh Yang di-Pertuan Agong.



DEWAN NEGARA

Tugas utama ialah membahaskan sesuatu rang undang-undang yang telah diluluskan oleh Dewan Rakyat dan juga bagi membincangkan perkara-perkara yang menjadi kepentingan umum.

Menurut Perkara 68 Perlembagaan Persekutuan, Dewan Negara tidak mempunyai kuasa menolak undang-undang tetapi mempunyai kuasa menangguh sesuatu rang undang-undang yang telah diluluskan oleh Dewan Rakyat sebelum dikemukakan kepada Yang Di Pertuan Agong untuk diperkenankan, contohnya Rang Undang-Undang Kewangan. Tempoh penangguhan oleh Dewan Negara ialah 30 hari, bagi rang undang-undang yang lain tempohnya ialah setahun.

Boleh menangguh serta meluluskan rang undang-undang perlembagaan dan pindaan akta yang dibuat oleh Dewan Rakyat tapi tidak berkuasa menolak.

Tidak boleh menangguhkan rang undang-undang lebih dari setahun dan rang undang-undang kewangan melebihi sebulan.

Tidak boleh membuat pindaan jika tidak dipersetujui Dewan Rakyat.

Tidak boleh membahaskan idoelogi parti politik.

Boleh melarang ahlinya daripada menghadiri persidangan.

No comments:

Post a Comment