Friday 21 October 2016

Bab 3

PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN DAN HUBUNGAN ETNIK

1. Nurul Ashikin

apa yang saya pelajari dalam sharing bab ini ialah apa itu perlembagaan dan kedudukan serta fungsi perlembagaan dalam negara, bagaimana perlembagaan memberi kesan kepada parlimen dan undang2 serta sistem penggubalan undang2 melalui Dewan Rakyat dalam parlimen. memandangkan saya selalu mengambil ringan tentang perkara2 tersebut, jadi saya kurang pengetahuan tentangnya. oleh itu, saya akan lebih mengambil tahu tentang sistem perlembagaan dan calon yang dipertandingkan dalam pilihanraya supaya tidak tersalah memilih wakil untuk mewakili suara rakyat dalam dewan rakyat.
________________________________________________________________________


2. Myra Ayob


Dapat saya rumuskan di sini bahawa perlembagaan digubal adalah untuk menjadi garis panduan bagi memakmurkan kehidupan masyarakat di mana Malaysia khususnya mempunyai pelbagai bangsa dan agama. Perlembagaan yang digubal adalah hasil daripada sikap toleransi antara masyarakat yang menginginkan kemrdekaan dan kehidupan yang aman selepas kemerdekaan. Hal ini demikian merujuk kepada Kontrak Sosial yang telah dipersetujui oleh semua kaum Melayu dan bukan Melayu atas beberapa perkara yang sangat penting kepada kestabilan negara. Begitulah juga dengan Perlembagaan Madinah yang digubal dengan adanya hak-hak orang Islam dan bukan Islam.

Nur Amira bt Md Ayob.

________________________________________________________________________


3. Basira Kamal

Apa yang dipelajari dalam bab ini ialah bagaimana perlembagaan dapat membentuk sesebuah negara. Malaysia mengamalkan konsep Raja Berpelembagaan di mana raja diiktiraf sebagai ketua negara dan perlembagaan terletak di kedudukan paling tinggi sekali. Ini bermaksud kuasa raja terhad kepada perlembagaan. Suara rakyat diambil kira dengan adanya dewan rakyat dan dewan negara. Dengan adanya undang-undang, masyarakat dapat menjalani kehidupan dalam negara yang aman.

No comments:

Post a Comment