Friday 25 November 2016

Bab 7

STRATEGI SURVIVAL MELAYU DAN BUMIPUTERA


1. Nurul Ashikin

apa yang saya pelajari daripada bab ini ialah kerajaan Malaysia telah melakukan berbagai usaha untuk membela nasib orang Melayu dan Bumiputera. sebagai contoh, penubuhan UiTM iaitu universiti untuk Bumiputera adalah kerana ingin memberi peluang kepada orang Melayu dan Bumiputera untuk mendapatkan pendidikan di tahap yang lebih tinggi setaraf dengan universiti yang lain. oleh itu, saya mengambil peluang tersebut dan akan cuba sedaya upaya untuk menamatkan pengajian di sini, UiTM dengan cemerlang.

________________________________________________________________________


2. Nur Amira bt Md Ayob.

Dapat saya rumuskan di sini bahawa terdapat pelbagai langkah yang telah dilakukan oleh kerajaan bagi menjamin kedudukan atau kelangsungan hidup masyarakat Melayu dan Bumiputera. Hal ini demikian telah termaktub di dalam perlembagaan yang menyatakan keistimewaan dan hak-hak orang Melayu yang tidak boleh dipertikaikan. Hal ini demikian berbalik kepada Kontrak Sosial yang telah dibuat hasil daripada persetujuan dan kompromi pelbagai pihak sebagai balasan memberikan kerakyatan secara Jus Soli kepada masyarakat Cina dan India. Contohnya, penubuhan Universiti Teknologi Mara yang dikuatakan untuk orang Melayu dan Bumiputera sahaja. Begitu juga dengan agama Islam sebagai agama rasmi negara yang mana  agama Islam itu sendiri merupakan tunjang pengangan orang Melayu.


________________________________________________________________________


3. Basira Kamal

Kita sebagai orang Melayu atau bumiputera patut bersyukur kerana diberi hak istimewa. Kita hendaklah berusaha lebih kuat dan tidaklah 'take for granted' dengan keistimewaan yang diberikan. Jika kita hanya fikir untuk mengambil mudah, maka jatuhlah kita satu hari nanti dan kaum lain yang akan memonopoli segalanya dalam negara ini. Jadi, anak-anak muda perlu bangkit dan berusaha dengan lebih keras supaya hak istimewa yang diberikan hasil usaha dan titik peluh nenek moyang kita untuk mempertahankannya tidaklah sia-sia.

No comments:

Post a Comment